Pénzügyi fogyasztóvédelem
A pénzügyi tudatosság fejlesztésével az állampolgárok pénzügyi önvédelmi képességüket fejlesztik. Ennek ösztönzése és segítése az "Okosan a pénzzel" honlap célja. A pénzügyileg tudatos fogyasztó ismeri a pénzügyi termékek előnyeit, hátrányait, számot vet a lehetőségeivel és tudatos mérlegelés alapján választja ki a számára megfelelő szolgáltatást.
Ugyanakkor az állampolgár olyan pénzügyi szolgáltatókkal lép szerződéses kapcsolatba, amelyek jelentős gazdasági erőfölénnyel, tájékozottsági és tudásbeli előnyben állnak ügyfeleikkel szemben. Az állam támogatja a piaci szereplők önszabályozási törekvéseit, a "fair", tehát tisztességes üzleti feltételek önkéntes meghatározását a szolgáltatók oldalán.
Azonban a pénzügyi tudatosság (önvédelem) és a szolgáltatók önmérséklete mellett az állam által nyújtott pénzügyi fogyasztóvédelemre is szükség van az ügyfelek és a szolgáltatók erőviszonyának kiegyensúlyozása érdekében. Az állami fogyasztóvédelem eszközei a
- pénzügyi szabályozás, pl. előzetes és utólagos tájékoztatási követelmények, kamat- és díjplafonok, felmondási feltételek, árukapcsolás tiltása, stb.);
- Szolgáltatók tevékenysége jogszabályi megfelelőségének ellenőrzése;
- Független pénzügyi tanácsadás nyújtása (már szerződéskötés előtt is);
- Reklamációk kezelésének szabályozása, peren kívüli vitarendezés, békéltetés fórumának biztosítása.
Kapcsolódó tartalom |
A pénzügyi fogyasztóvédelemről többet megtudhat az alábbi oldalakon, amelyeket a képekre kattintva lehet elérni. Ingyenes segítséget nyújt a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat vidéken.